czwartek, 18 czerwca 2009

Nowoczesna układy zasilnia gazem - wózki widłowe







tel: 665-706-665 lub 666-174-272


Większość wózków widłowych o napędzie spalinowym i udźwigu do ok. 3-5 ton jest wyposażona w silniki zasilane gazem propan-butan (LPG) a coraz częściej również w gaz ziemny (CNG).
Dotychczas producenci tych urządzeń stosowali proste układy zasilania oparte na instalacji podciśnieniowej a czasem elektronicznej gdzie rola centralki sterującej ograniczała się tylko i wyłącznie do sterownia czasu otwarcia głównego zaworu paliwa gazowego.
Część producentów (np. Linde) stosowała równocześnie układ elektro-hydraulcznie sterowanej przepustnicy celem zapewnienia właściwych obrotów silnika pod danym obciążeniem.
Stosowano też tak zwane instalacje II generacji – oparte na komunikacji silnika krokowego sterującego ilością dostarczanego paliwa na podstawie przetworzonego odczytu z sony lambda.
Ostatnie obostrzenia odnośnie spełnienia normy spalin zmusiły producentów wózków widłowych do stosowania instalacji gazowych III generacji. Są to instalacje pracujące pod Wysokiem ciśnieniem a za dawkę paliwa podaną do silnika odpowiada a wtryskiwacz gazu. Z każdym suwem sprężania w silniku otrzymuję on informację dotyczącą długości otwarcia od głównego sterownika instalacji – tzw. ECU. Układ ECU ustala dawkę na podstawie takich informacji jak: ciśnienie i temperatura paliwa w układzie zasilania, położenie przepustnicy, ilości dostarczanego w danej chwili do układu powietrza, obciążenia i chwilowej prędkości obrotowej silnika oraz skład mieszanki na podstawie pomiaru sondy lambda.
Powyższe układu zasilania są wysoce specjalizowanym systemami sterownia układem dostarczania paliwa a ich naprawy oraz regulacji może dokonać jedynie specjalistyczny serwis układów gazowych danej marki.
Układy stosowane w wózkach widłowych nie są spotykane w Polsce jako układy zasilania samochodów osobowych.
http://wozkiwidlowe.dslift.pl