wtorek, 5 maja 2009

SERIWS WÓZKÓW WIDŁOWYCH - koszty serwisu.


Kiedy sytuacja w firmie wymaga szukania oszczędności wielu z nas myśli o kosztach bezpośrednich. W niektórych przypadkach takie posunięcie może przynieść korzyść, lecz na pewno nie w dziale utrzymania ruchu urządzeń transportu bliskiego.Postaram się na przykładzie przeglądów techniczny wózków widłowych przybliżyć korzyści płynące z regularnego a przede wszystkim solidnie wykonanego przeglądu.Większość producentów zaleca obsługę techniczną swoich urządzeń po uzyskaniu przebiegu maksymalnie 500 mth*. Zakładając, iż nasza hipotetyczna Firma należy do przedsiębiorstw średniej wielkości zatrudniających do 50 pracowników i pracujących w systemie dwu zmianowym możemy określić zapotrzebowanie na poziomie czterech przeglądów okresowych w roku.Jeśli przyjmiemy, iż koszt roboczogodziny serwisanta wynosi X to możemy w pewnym przybliżeniu określić koszt przeglądu na poziomie 10*X i tym samym określić roczne koszty wykonania przeglądów techniczny wózka na poziomie 4*10*X*1,5 co daję kwotę 60*X (dodany współczynnik 1,5 określa inne drobne prace i naprawy wykonywana przy okazji przeglądów okresowych wózka).Teraz załóżmy, iż ten sam wózek pracował przez ok. 2000 mth* w roku pozbawiony opieki technicznej.Możemy założyć, iż w takim czasie wystąpiły następujące awarie: Zużycie łańcuchów nośnych ( brak regulacji, nierównomiernie rozłożone obciążenie ) - 25*X części + 2*X wymiana = 27*X Wytarcie stopy wideł (za sprawą rozciągniętych i nie regulowanych łańcuchów) - 20*XZanieczyszczony układ zasilania (np. LPG) lub układ zapłonowy wpływający na nierówną pracę silnika to trudności z uruchomieniem oraz zwiększone zapotrzebowanie na paliwo (wzrost zużycia od 10 do nawet 25 %) - koszt możemy z dużą dozą prawdopodobieństwa oszacować na poziomie minimum 15 jednostek - 15*XOgólne zanieczyszczenie mechanizmów wózka takich jak układ chłodzenia, instalacja elektryczna (zwłaszcza styczniki wózków elektrycznych) - to min 10*XZwiększone luzy (poprzez brak obsługi punktów smarnych) w układzie maszt-karetka, połączenia masztu z wózkiem, sworzni siłowników, układu zawieszenia oraz układu skrętu wózka wpływające na ogólny spadek wartości podnośnika - w zależności od wartości urządzenia możemy przyjąć współczynnik 0,2 WARTOŚCI WÓZKAPrzyspieszone zużycie silnika oraz układu przeniesienia napędu w wyniku braku wymiany środków smarnych, filtrów, braku regulacji sprzęgła itp. - przyjmijmy spadek wartości urządzenia na poziomie 0,3 WARTOŚCI WÓZKAPowyższe wyliczenia oczywiście są mało dokładne lecz i tak obrazują jak często koszty związane z utrzymaniem podnośnika mogą zostać ograniczone poprzez objęcie urządzenia stałą i fachową obsługą techniczną.

Oczywiście w powyższej kalkulacji nie uwzględniono wymiernych korzyści płynących z posiadania w pełni sprawnego urządzenia , takich jak: bezpieczeństwo i komfort pracy Załogi, zminimalizowanie prawdopodobieństwa przestojów spowodowanych awarią wózka co wpływa na zwiększenie poziomu oferowanych usług.

Regularny serwis to także możliwość planowania wydatków związanych z utrzymaniem wózka, a wcześnie wykryta usterka często pozwala zmniejszyć nawet kilkukrotnie koszty naprawy.

W pracy z wózkami firma DSlift zawsze stosuje zasadę, iż taniej jest dbać niż remontować.


*- Motogodzina (mth) - w przypadku wózków jezdniowych podnośnikowych to jednostka miary czasu pracy maszyny, obliczanej jako różnica między czasem jej zakończenia a rozpoczęcia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz